I tot pot ser com: indisciplines, espectres, juraments i altres eines polítiques
Permalink
http://hdl.handle.net/20.500.12082/828Exportar
Compartir
Estadísticas
View Usage StatisticsMetadata
Show full item recordAuthor
Bassas, Xavier
Abstract
Parlaré sobretot del com i d’una i. El com i la i són dues partícules del llenguatge que sovint passen desapercebudes. Són un adverbi i una conjunció, però s’anomenen tècnicament sincategoremes perquè necessiten altres paraules per existir, necessiten els categoremes.
[Imaginem impreses aquestes breus paraules, amb la tipografia que vulgueu, amb color o sense: COM. En majúscula o minúscula: I o i...]
Parlaré sense grans ideologies ni grans promeses. El pensament ja no disposa de grans sistemes d’explicació. La globalitat globalitzada és potser un miratge, una trampa. De fet, ni els artistes ni els dissenyadors necessiten explicacions sistèmiques o globals.
[I jo tampoc he vingut aquí a explicar res, no se m’acudiria mai venir aquí per dictar una lliçó... De fet, per què sóc aquí?]
Parlaré de les maneres polítiques i estètiques de dir, veure i viure d’una altra manera, per no perdre el sentit d’allò que fem. També per imaginar altres sentits i fer altres coses que no siguin les coses consensuades pel poder dominant, la disciplina o la (in)justícia. Però això no constituirà cap “lliçó”, hi insisteixo, jo seria incapaç de donar-la.
En primer lloc parlaré del llenguatge, de la capacitat d’indicar-nos espais i temps, escenes si voleu, en què som molt més o molt menys del que som. I no parlo de fer teatre, o sí? També faré cinc cèntims de fenomenologia lingüística (Husserl, Derrida, Marion com a pensadors del com) per encaminar-nos vers el sentit d’un ésser-com, d’una subjectivitat espectral.
[Jo no sóc jo, tu no ets tu, nosaltres no som nosaltres, és la conjugació espectral de l’emancipació. Perquè els espectres no ens han de fer por, realment, per més que digui el príncep Hamlet... Ja ho veurem... l’espectralitat és als ulls allò que el com és al llenguatge: l’única possibilitat que ens queda de viure.]
Després parlaré sobre què és una imatge. Què és una imatge espectral? Per què una imatge espectral és una imatge política? També faré cinc cèntims de la fenomenologia de la imatge per arribar a preguntar-nos, de la mà de Rancière, si el disseny, com l’art, pot ser productor d’espectralitat. És a dir, em preguntaré sobre el valor de la i que apareix, provocadora, en el mateix nom de l’escola “EINA, Centre Universitari de Disseny i Art”. Entenc més o menys això de “Centre”, “Universitari”, “Disseny”, “Art”, però, què vol dir aquesta i entre Disseny i Art? No sembla que la clau d’EINA com a eina de pensament, d’educació, de transformació rau en aquesta misteriosa conjunció, en aquesta i sovint oblidada?
Per acabar, després de parlar sobre el llenguatge del com, sobre la subjectivitat i la visibilitat espectrals, passaré a l’acte. Un acte d’amor, d’engatjament polític, anava a dir “poètic”. Perquè l’única manera d’inaugurar un curs no és dictar una lliçó inaugural (jo, tu, ella o l’altre, incapaços de donar lliçons) per deixar pas a una sèrie d’esdeveniments futurs (classes, tallers, proves, reunions, etc.), sinó obrir en present una escena d’emancipació. I perquè un curs –el curs 2018-2019 a EINA, o el d’un altre any a una altra institució universitària– ja sempre ha començat, o no? Hablaré sobre todo del como y de una y. El como y la y son dos partículas del lenguaje que suelen pasar desapercibidas. Son un adverbio y una conjunción, pero técnicamente se denominan sincategoremas porque necesitan otras palabras para existir, necesitan los categoremas.
[Imaginemos estas breves palabras impresas, con la tipografía que queráis, con o sin color: COMO. En mayúsculas o en minúsculas: Y o y...]
Hablaré sin grandes ideologías ni grandes promesas. El pensamiento ya no dispone de grandes sistemas de explicación. Quizás la globalidad globalizada es un espejismo, una trampa. De hecho, ni los artistas ni los diseñadores necesitan explicaciones sistémicas o globales.
[Y yo tampoco he venido aquí a explicar nada, jamás se me ocurriría venir aquí a dictar una lección... De hecho, ¿por qué estoy aquí?]
Hablaré de las maneras políticas y estéticas de decir, ver y vivir de otro modo, para no perder el sentido de lo que hacemos. También para imaginar otros sentidos y hacer otras cosas que no sean las cosas consensuadas por el poder dominante, la disciplina o la (in)justicia. Pero eso no constituirá ninguna "lección", insisto, yo sería incapaz de darla.
En primer lugar hablaré del lenguaje, de la capacidad de indicarnos espacios y tiempos, escenas, si queréis, en las que somos mucho más o mucho menos de lo que somos. Y no hablo de hacer teatro, ¿o sí? También explicaré brevemente la fenomenología lingüística (Husserl, Derrida, Marion como pensadores del como) para encaminaros hacia el sentido de un ser-como, de una subjetividad espectral.
[Yo no soy yo, tú no eres tú, nosotros no somos nosotros, es la conjugación espectral de la emancipación. Porque los espectros no tienen por qué darnos miedo, realmente, por más que diga el príncipe Hamlet... Ya lo veremos... la espectralidad es a los ojos lo que el como es al lenguaje: la única posibilidad de vivir que nos queda.]
Luego hablaré sobre qué es una imagen. ¿Qué es una imagen espectral? ¿Por qué una imagen espectral es una imagen política? También explicaré brevemente la fenomenología de la imagen para llegar a preguntarnos, guiados por Rancière, si el diseño, como el arte, puede ser productor de espectralidad. Es decir, me preguntaré sobre el valor de la y que aparece, provocadora, en el mismo nombre de la escuela "EINA, Centro Universitario de Diseño y Arte". Comprendo más o menos lo de "Centro", "Universitario", "Diseño", "Arte", pero, ¿qué significa esa y entre Diseño y Arte? ¿No parece que la clave de EINA como herramienta de pensamiento, de educación, de transformación es esta misteriosa conjunción, esta y tantas veces olvidada?
Para terminar, tras hablar sobre el lenguaje del como, sobre la subjetividad y la visibilidad espectrales, pasaré al acto. Un acto de amor, de empeño político, iba a decir “poético”. Porque la única manera de inaugurar un curso no es dictar una lección inaugural (yo, tú, ella o el otro incapaces de dar lecciones) para dejar paso a una serie de acontecimientos futuros (clases, talleres, pruebas, reuniones, etc.), sino abrir en presente una escena de emancipación. Y porque un curso –el curso 2018-2019 en EINA, o el de otro año en otra institución universitaria– ya siempre ha empezado, ¿o no?. I’ll talk especially about the how and about an and. How and and are two language particles that often go unnoticed. They are an adverb and a conjunction, but technically they are called syncategoremes as they need other words to exist, they need categoremes.
[Imagine these short words printed, with the typeface you want, in colour or not: HOW. In upper-case or lower-case: AND or and...]
I’ll talk without any great ideologies or great promises. Thought no longer has great systems of explanation. Globalised globality is perhaps a mirage, a trap. In fact, neither artists nor designers need systemic or global explanations.
[And neither have I come here to explain anything, it would never occur to me to come here to give a lecture... In fact, why am I here?]
I’ll talk of the political and aesthetic ways of saying, seeing and living in another way not to lose the sense of what it is we do. Also to imagine other senses and do other things that are not the things agreed by the dominant power, discipline or (in)justice. That’s why it will not be any “lecture”, I insist, I would be incapable of giving one.
First of all, I will talk of language, of the ability to show ourselves spaces and times, scenes if you like, where we are much more or much less than what we are. And I’m not talking of play-acting, or am I? I’ll also take a brief look at linguistic phenomenology (Husserl, Derrida, Marion as thinkers of the how) to lead us along the path towards the sense of a how-being, of a spectral subjectivity.
[I am not me, you are not you, we are not us, is the spectral conjugation of emancipation. Because we shouldn’t be afraid of ghosts, really, whatever Prince Hamlet says... We’ll see... spectrality is to the eyes what how is to language: the only possibility left to us to live.]
Then I’ll talk of what an image is. What is a spectral image? Why is a spectral image a political image? I’ll also take a brief look at the phenomenology of the image to ask ourselves, guided by Rancière, if design, like art, can produce spectrality. In other words, I’ll ask myself about the value of the and that appears, provocatively, in the very name of the school “EINA: University School of Design and Art”. I more or less understand “University”, “School”, “Design”, “Art”, but what does that and between Design and Art mean? Does it not seem that the key to EINA as a tool for thought, education, transformation lies in this mysterious conjunction, in this often forgotten and?
To finish, after talking about the language of how, about the spectral subjectivity and visibility, I will go on to the act. An act of love, of political, I was going to say poetic, engagement. Because the only way to begin an academic year is not to give an opening lecture (I, you, she or the other unable of giving lectures) to give way to a series of future events (classes, workshops, tests, meetings, etc.), but to open up a scene of emancipation in the here and now. Because an academic year – the 2018-2019 academic year at EINA, or that of another year at another university institution – has already always started, hasn’t it?
Subject
Llenguatge i lògicaImatge (Filosofia)