Now showing items 1-20 of 72

    • Grafismo, cultura de proyecto gráfico y creación de identidad visual en manifestaciones espontáneas en Barcelona y Cataluña : comparación de tres acontecimientos históricos: Boicot a los tranvías (1951), Marxa de la llibertat (1976) y No a la guerra (2003) 

      Massaguer, Lluc; Fuster, Anna; Fernández, Vivian (Fundació Història del Disseny, 2011)
      Las manifestaciones son una de las formas más habituales de activismo. Se trata de actos de comunicación, generalmente multitudinarios y ejercidos en el ámbito público, que parten de una necesidad de dar a conocer el acuerdo ...
    • Estrategias críticas y fuentes de Estampa Popular de Barcelona (1965-1967) 

      Mitrani, Àlex (Fundació Història del Disseny, 2011)
      Estampa Popular de Barcelona, the prints for the people project was developed in Barcelona between 1965 and 1967, with the aim of bringing together avant-garde artists to publish and promote a portfolio of economical prints ...
    • EINA, centro de producción de vanguardia artística y contracultural en el contexto social y barcelonés de los años 60 y 70 

      Costa, Tània (Fundació Història del Disseny, 2011)
      S’expliquen les accions artístiques realitzades a l’escola EINA durant els anys 60 i 70, tot posant èmfasi en l’intent de l’escola de dissoldre els límits entre l’art i el disseny, fomentar la interdisciplinarietat i ...
    • Critique, language and strategy in Martí Guixé's "Ex-designer" 

      Swartz, Jeffrey (Fundació Història del Disseny, 2011)
      This paper analyzes designer Martí Guixé's use of the term 'ex-designer' as a critical self-labelling strategy in the context of contemporary design. Introduced in 2001 and presented publicly in 2002 as a social tool meant ...
    • La alegalidad como estrategia de activismo : historia de la casa autoconstruida en Barcelona 

      Oliva, Raúl; Pujadas, Anna (Fundació Història del Disseny, 2011)
      Santiago Cirugeda (Seville, 1971) hacks legal restraints on urban planning to create "a-legal" interventions within the public domain. This "a-legality" is the looking glass through which we will reconsider social housing ...
    • Diseño para todos y derechos humanos 

      Campi i Valls, Isabel (Fundació Història del Disseny, 2011)
      Con los nombres de Diseño para todos, Design for all, Universal design, Inclusive design o Transgenerational design se denomina a un movimiento relativamente reciente que, aunque utiliza en la práctica las técnicas y ...
    • Design and alternative production models : Carles Riart and countercultural movements in the Barcelona of the 1970s 

      Ventura, Oriol (Fundació Història del Disseny, 2011)
      Through the examples of one of the greatest luminaries of Barcelona design, Carles Riart, and specifically the creation of one of the milestone products of his career, the "do-it-yourself modular furniture kit series" ...
    • Antroposfera : aprenentatge col·laboratiu i creativitat en la pràctica projectual del disseny 

      Arribas, Irma; Bartomeu, Elena, 1978-; Rofes, Octavi; Colomer Mascaró, Judit; López Moya, Marta; Romero López, Joel (Universitat de Girona. Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach, 2013)
      Aquest estudi de cas recull les reflexions al voltant d’un taller experimental on s’han aplicat estratègies didàctiques basades en el desconfort i la ficció amb els objectius d’avaluar l’eficàcia d’un marc d’aprenentatge ...
    • La pol·linització com fenòmen d’uniformització cultural 

      Bartomeu, Elena, 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona, 2013)
      En aquesta ressenya presentem la recerca realitzada al voltant d’un fenòmen d’uniformització cultural al que hem denominat Pol·linització. Aquest fenòmen té lloc quan les formes i valors propis dels missatges emesos en ...
    • El dibujo analítico como método de interpretación del diseño gráfico 

      Pujadas, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona, 2014)
      Un método clásico para el análisis de los elementos gráficos de una imagen es el Dibujo Analítico de Kandinsky. En este trabajo se desarrolla una teoría de este método basada en los resultados personales de enseñanza con ...
    • La docència fora de l'aula com a estratègia de l'aprenentatge a través de l'experiència 

      Costa, Tània (CIDUI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 2014)
      Treballar fora de l’aula, immersos en el context professional i/o quotidià, genera una tensió que produeix un tipus d’aprenentatge que per a certes disciplines resulta més complert i compromès que el coneixement “simulat” ...
    • A recipe is an open-source design 

      Pujadas, Anna (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      This essay takes the definition of open-source design as commonly understood in computer programming and applies it to recipes. Specific speculation about what recipes are, what they are like and how they work allows for ...
    • Creative processes in collaborative design (part one): participatory design 

      Costa, Tània (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      The purpose of this research is to provide greater insight into the creative processes in collaborative design, which has also led us to make a distinction between processes that are participatory, collective, or cooperative. ...
    • The research cooking as innovative design 

      Camps Lorente, Joan (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      The practices developed in some of the best restaurants in the world have transformed the way we perceive the food and, at the same time, they have implemented some operating systems focused on constant research activity. ...
    • From Greenland to Cottage: metaphors, design, and workspaces 

      Ventura, Oriol (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      This essay proposes the use of the rhetorical figure of the metaphor as a method for creation in design. It refers to previous theories in order to make use of this design strategy based on a literary application. It then ...
    • Model making as a form of knowledge in the industrial product design process 

      Fàbregas Domingo, Ariadna (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      In industrial design, models are a necessary tool for the development of a product. They are a part of the thinking process and can be said to represent a form of knowledge, connecting abstract thought and manual action. ...
    • Storytelling applied to app design 

      Bartomeu, Elena, 1978- (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      The present study compares some representative cases of software applications designed during classes from the course Ergonomics, Perception and Usability during the 2011 and 2014 academic years. As an innovation, in 2014 ...
    • Ágape Insípido (a flavourless feast) (performance / workshop) 

      García Cassinelli, Vera Livia; Bellonzi, Marco (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      This performance was given during the Feeding Creativity workshops held at the UAB and Fundació Miró. Ágape Insípido recreates the traditional ceremony of a classic banquet, but transforms it into a new experimental ...
    • The practice of disorientation: searching for an aesthetic of absence 

      Talavera Oré, Pilar (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      The purpose of this article is to analyse some performative practices of a participatory nature that took place through the workshop entitled How to get closer with your eyes closed, held at the Universitat Autònoma de ...
    • Account of a conversation with Ferran Adrià about creative processes 

      Pujadas, Anna (Research Group Design Processes. Advanced Practices in Design & Art; EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, 2015)
      The following is the account of a conversation between the chef Ferran Adrià, students in the Official Master’s in Art and Design programme at EINA, students on the Interdisciplinary Master’s in Design: Culture and Territories ...